(32 001)
- PS - |
Understanding North America I
(2 SWS) (7 cr) Mo 10.00-12.00 und 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 340 |
(18.10.) |
Johannes Völz,
Carol Pfaff,
Andrew Gross |
Dieser 6 SWS umfassende, interdisziplinäre Grundkurs soll allen Studierenden des Studienganges "Nordamerikastudien" eine Überblick über die Entwicklung der amerikanischen Literatur, Kultur und Sprache vermitteln. Mit Hilfe von computergestützten Lehr- und Lernmaterialien werden historische Grundzüge und Zusammenhänge vermittelt. Zentrale Problemkreise und Texte werden zunächst in einer Vorlesung dargestellt und anschließend in den obligatorischen Tutorien weiter vertieft. Der Überblicks- und Einführungscharakter dieser Lehrveranstaltung legt nahe, sie möglichst im ersten oder zweiten Semester zu besuchen. Die Studierenden sollen dabei nicht nur mit inhaltlichem Fachwissen vertraut gemacht, sondern auch für disziplinübergreifende Fragestellungen sensibilisiert werden. Durch den so vermittelten Einblick in disziplintypische Herangehensweisen soll der Kurs zudem bei der Auswahl der Studienschwerpunkte helfen.
Scheinerwerb: Regelmäßige Teilnahme an Vorlesung und Tutorium, Teilnahme an einer Bibliotheksführung; drei Kurzessays, Abschlussklausur.
Literatur: Ein kursbegleitender Reader kann ab Beginn des Semesters im Copy-Repro-Center in der Habelschwerdter Allee 37 (neben dem Parkplatz der Rostlaube, gegenüber dem Philosophie-Institut) erworben werden. Ein Großteil des Kursmaterials wird zudem online zur Verfügung stehen. Die Vorbereitung des Lehr- und Lernmaterials wird im Rahmen des gleichnamigen e-learning-Projektes gefördert. Eine Einführung zur Benutzung der e-learning-Plattform ist Teil des Kurses. Ein Handapparat mit weiterführender Literatur wird in der Bibliothek eingerichtet. |
|
32 110
- PS - |
From Pocahontas to Malcolm X: Ethnic American Identity as Folklore and Mainstream Fiction
(2 SWS) (7 cr) (in Englisch) Mo 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 201 Occasional extra-screenings: Mo, 12.00-14.00, R 319 |
(18.10.) |
Stefan Brandt |
This course will trace the emergence and development of narratives about ethnic American minorities, focusing on six groups of tales:
1. Popular myths and legends such as the story of Pocahontas (in its accounts from the early 1600s as well as in its later reconstructions in histories, plays, poems, and films), 2. Captivity narratives, including both historical narratives such as John Tanner’s Narrative of His Captivity (1830) and modern versions of the motif such as John Ford’s movie THE SEARCHERS (1956) 3. Narratives of transformation/hybridization such as Cooper’s The Last of the Mohicans (1826) and Kevin Costner’s DANCES WITH WOLVES (1990) 4. Slave narratives and fugitive slave narratives (including textualized self-experiences from black writers such as Harriet Jacobs and Harriet E. Wilson as well as fictional-ized accounts like Alex Haley’s novel Roots from 1977), 5. Docu-dramas such as Spike Lee’s MALCOLM X (1992) 6. Tales of ethnic self-empowerment, such as N. Scott Momaday’s The Way to Rainy Mountain (1969) and Amy Tan’s The Joy Luck Club (1989)
What function(s) do these narratives and retellings have in American cultural practice? To what extent do they echo, shape and inform mainstream ideology? And: In what way do they negotiate and illustrate the emergence of ethnic minority consciousness? While the main fo-cus is on Native American history and culture, there will also be room for discussions on other narratives of ethnic minority identity (Black, Chicano, Asian-American). The course will end with a discussion of Paul Gilroy’s concept of the «Black Atlantic» as an example of modern creations of the ethnic myth. The seminar will be held in English.
Credit requirements: Regular attendance and thoughtful participation in class, including short weekly assignments (40%), oral presentation as part of an expert group (20%), an anno-tated bibliography plus draft, from which a final paper will emerge (40%). Required reading: A course reader is available in the copy-shop at Königin-Luise-Str.
Papers: The final paper will be 8 to 10 pages long. It will make an original argument about one of the texts we’ve been reading, present this argument coherently and logically, and use both close readings of the text and secondary sources to support it. The paper is due February 28, 2005.
! There is no extension of this deadline. Late essays will not be accepted ! |
|
32 130
- PS - |
American Classics of the Late 19th Century: Texts and Historical Contexts
(2 SWS) (7 cr) Di 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 201 |
(19.10.) |
Sieglinde Lemke |
This Proseminar examines three of the most important American novels of the 19th century: Nathaniel Hawthorne´s The Scarlet Letter (1850), Henry James´ The Portrait of a Lady (1881), and Mark Twain´s Adventures of Huckleberry Finn (1884).We shall investigate stylistic aspects and questions of gender and race. The course will place an emphasis on both literary and textual competence and will engage students in thinking through the consequences of approaching a given work of literature from different perspectives. In addition to close textual analyses, we will also explore the cultural context of these works set in the antebellum period and in the Gilded Age. Students will discuss issues regarding slavery, the cult of true womanhood, nation building, and urbanization. Moreover, we will explore the literary and art historical context of the American Renaissance in the 1850s and of American realism in the 1880s. This is an introductory course in narrative analysis and aims at giving a brief overview of the cultural context of the second half of the 19th century. It is intended to develop our critical skills and make us more sophisticated readers of literature.
A requirement for participating in this class is that you have read two of the above mentioned novels. Schein requirement: two short term papers, a test (Klausur), and an evaluation of a critical essay. |
|
32 140
- PS - |
Key Concepts of American Culture
(2 SWS) (7 cr) (in Englisch) Mi 10.00-12.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 319 |
(20.10.) |
Thomas Claviez |
The "American Dream" is possibly the best-known myth connected to the culture of the United States. As the seminar will try to show, this "super-myth" is made up of diverse, similarly well-known sub-myths such as the "frontier," the "melting-pot," "From rags to riches," "manifest destiny," and the connected idea of American exceptionalism. These American ideals, however, have always been janus-faced and have – more or less successfully – hidden an underside that has submerged in American nightmares such as slavery, the genocide of the Native Americans, and the Vietnam war. The seminar will focus in a dialectical manner on the historical, development and deployment of the material and rhetorical phenomena from the puritans to post-modernity.
The number of students is limited to 40. Please sign up on the list at my office door (Room 314). A reader will be available at the Copy-Shop Königin-Louise Strasse. Requirements for a Schein are an oral presentation (presumably in group-work) and either a paper or a written exam. |
|
32 150
- PS - |
"Just Imagine": Images of the City in 20th Century American Culture
(2 SWS) (7 cr) Mi 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 203 Das Seminar findet am 28.10. nicht statt, Nachholtermin ist der 3.11., 14-16 Uhr!!! |
(20.10.) |
Laura Bieger |
Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert wird die Stadt zur prägenden Lebenswelt für die Mehrheit der amerikanischen Bevölkerung, und dies schlägt sich entsprechend nachhaltig in der amerikanischen Kulturproduktion des 20. Jahrhunderts nieder. In dem Seminar wollen wir uns vornehmlich mit der fiktionalen und imaginären Auseinandersetzung mit der Stadt beschäftigen. Wie hat man sich diesem Phänomen in Literatur, Malerei, Film und Comic, aber auch in Weltausstellungen und Vergnügungsparks angenommen? Welche Medien und Autoren melden sich zu Wort? Welche Bilder der Stadt und welche Darstellungsformen werden hier generiert? Der Schwerpunkt des Seminars wird dabei voraussichtlich auf literarischen Verarbeitungen der Stadt liegen, die jedoch in das genannte Spektrum kultureller Produktion eingeordnet werden sollen. Eine Vorauswahl von Themen, die wir mit Sicherheit behandeln werden, beinhaltet: die Stadt in der modernen Literatur und Malerei (einschließlich der Harlem Renaissance)‚hardboiled detective fiction’ und Film Noir, Sciene Fiction in Literatur und Film, Spiderman-Comics. Das Seminar wird in enger Zusammenarbeit mit dem PS ‚Imagine This’: Filmische Annäherungen an die Stadt von Marc Glöde am Filmwissenschaftlichen Institut unterrichtet. Für besonders Interessierte, die das Filmthema und die theoretische Auseinandersetzung mit dem urbanen Raum vertiefen wollen, empfiehlt sich eine Teilnahme an beiden Kursen.
Scheinanforderungen: regelmäßige + vorbereitete Teilnahme, Referat und Abschlussarbeit.
Ein seminarbegleitender Reader wird zum Semesterbeginn in dem Copyshop in der Königin-Luise-Str vorliegen. |
|
32 160
- PS - |
African American Detective Fiction
(2 SWS) (7 cr) Di 10.00-12.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 201 |
(19.10.) |
Christa Schwarz |
Starting off with a look at the origin and development of the detective story from Edgar Allen Poe’s classical form to the later hardboiled detective convention, we will explore the establishment of a tradition of black detection.
Against the background of the common assumption that detective fiction generally supports a white, middle-class mentality and defends a conservative worldview, we will find out what happened when African American writers entered the field at the beginning of the twentieth century. We will explore how far they challenged and transformed the detective formula and how they shifted emphasis in their interweaving of the complex issues of race, class, gender and sexuality.
The reading list will include Rudolph Fisher’s The Conjure-Man Dies (1932), George Schuyler’s The Ethiopian Murder Mystery (1935-1936), Chester Himes’ Cotton Comes to Harlem (1965), and Walter Mosley’s Devil in a Blue Dress (1990). |
|
32 170
- PS - |
New Media Cultures
(2 SWS) (7 cr) Fr 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9, Raum 201 |
(22.10.) |
Henning Ziegler |
The 20th century has essentially been a century of the media. This seminar will introduce students to the theoretical and practical tools which they need to analyze and to understand the cultural phenomena that are surrounding the media in the United States. The seminar is divided into two major parts: The first part will be a general introduction to major concepts in media theory. This introduction will cover positions an old and new media alike, namely, the radio, television, and the Internet. In the second part, the students will apply the theoretical knowledge that they have gained to critique a diversity of voices from cultures of new media such as hackers, open source programmers, and new media artists. In addition to the reading, the seminar discussion will be informed by visits to new media events, such as the Transmediale 2005, the Berlin hacker convention, or various new media art Shows. Guest speakers will be present an some seminar sessions, including Inke Arns, author of the book Netzkulturen. Alongside with the completion of their weekly reading, students are asked to visit certain Internet resources regularly, to familiarize themselves with Computer programs for academic writing, and to attend film screenings. Students are encouraged to bring their laptops to class. A final paper relevant to the seminar topic is due by the end of the Semester. Instead of a midterm exam, students are required to hand in an outline for this paper including a bibliography.
The reading will include: Bell, Daniel - An Introduction to Cybercultures Carey, James - Communication as Culture Cubitt, Sean - Digital Aesthetics Debord, Guy - The Society of the Spectacle Fiske, John - Media Matters Gitlin, Todd - Media Unlimited Lovink, Geert - Dark Fiber: Tracking Critical Internet Culture McLuhan, Marshall - Understanding Media Mirzoeff, Nicolas - An Introduction to Visual Culture Manovich, Lev - The Language of New Media Postman, Neil - Amusing ourselves to Death
The seminar will be held in English. |
|
(17 602)
- PS - |
'Imagine This' Filmische Annäherungen an die Stadt
(2 SWS) (2/8 cr) (03.4 EU) Di 10.00-12.00 - Grunewaldstr. 35, 12165 Berlin, Seminarraum IV |
(19.10.) |
Marc Glöde |
Seit den 1990er Jahren ist sowohl in der Architekturtheorie wie auch in der Filmwissenschaft ein Ansteigen der Auseinandersetzung mit dem Thema der Stadt im Film zu verzeichnen. Dabei wurde in den verschiedenen Debatten besonders dem Aspekt des filmischen Potentials der Stadt oder der filmischen Aufarbeitung verschiedener historischer Architekturstilrichtungen eine stärkere Aufmerksamkeit zuteil. Das Verhältnis von Stadt und Film ist jedoch sehr viel grundlegender. Im Rückblick auf die Analysen Kracauers und Benjamins schreibt D.B. Clarke: „It is unthinkable that the cinema could have developed without the city“. In diesem Proseminar soll an Hand des Beispiels der amerikanischen Stadt die über 100 jährige Geschichte der gegenseitigen Einflussnahme von Film- und Stadtdiskurs untersucht werden. Dabei spielen zum einen filmwissenschaftliche und architekturtheoretische Referenztexte (Benjamin, Vidler, Giedeon, Mumford) eine besondere Rolle, in denen sich die Parallelität verschiedener Auseinandersetzungen niederschlägt. Zum anderen werden mittels ausführlicher Filmanalysen zentrale Fragen erörtert, wie die nach der Verhandlung von Stadt und Land, öffentlichem und privatem Raum oder der Stadt als Projektionsfläche für verschiedenste Wertzuschreibungen. Das Seminar ist in enger Zusammenarbeit mit dem PS „’Imagine This’ The City in 20. Century American Fiction“ von Laura Bieger am John-F.-Kennedy Institut entwickelt worden, weswegen sich für besonders Interessierte eine Teilnahme an beiden Seminaren anbietet. |
|