(32 001)
- GK - |
Interdisziplinärer Grundkurs Understanding North America I (Literatur, Kultur, Linguistik)
(6 SWS)(10 cr) Vorlesung Mo 10.00-12.00 Mo 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 340 |
(19.4.) |
Laura Bieger,
Carol Pfaff,
Susanne Rohr
|
Dieser 6 SWS umfassende, interdisziplinäre Grundkurs soll allen Studierenden des Studienganges "Nordamerikastudien" eine Überblick über die Entwicklung der amerikanischen Literatur, Kultur und Sprache vermitteln. Mit Hilfe von computergestützten Lehr- und Lernmaterialien werden historische Grundzüge und Zusammenhänge vermittelt. Zentrale Problemkreise und Texte werden zunächst in einer Vorlesung dargestellt und anschließend in den obligatorischen Tutorien weiter vertieft. Der Überblicks- und Einführungscharakter dieser Lehrveranstaltung legt nahe, sie möglichst im ersten oder zweiten Semester zu besuchen. Die Studierenden sollen dabei nicht nur mit inhaltlichem Fachwissen vertraut gemacht, sondern auch für disziplinübergreifende Fragestellungen sensibilisiert werden. Durch den so vermittelten Einblick in disziplintypische Herangehensweisen soll der Kurs zudem bei der Auswahl der Studienschwerpunkte helfen.
Scheinerwerb: Regelmäßige Teilnahme an Vorlesung und Tutorium, Teilnahme an einer Bibliotheksführung; drei Kurzessays, Abschlussklausur. Klausurtermin: 14.7.04, 14-16 Uhr.
Literatur: Ein kursbegleitender Reader kann ab Beginn des Semesters im Copy-Repro-Center in der Habelschwerdter Allee 37 (neben dem Parkplatz der Rostlaube, gegenüber dem Philosophie-Institut) erworben werden. Ein Großteil des Kursmaterials wird zudem online zur Verfügung stehen. Die Vorbereitung des Lehr- und Lernmaterials wird im Rahmen des gleichnamigen e-learning-Projektes gefördert. Eine Einführung zur Benutzung der e-learning-Plattform ist Teil des Kurses. Ein Handapparat mit weiterführender Literatur wird in der Bibliothek eingerichtet. |
|
Tutorium Mi 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 340 |
(21.4.) |
Sophia Freese
|
|
Tutorium Fr 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 201 |
(23.4.) |
Sophia Freese
|
|
Tutorium Di 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 305 |
(20.4.) |
Jörg Zägel
|
|
Tutorium Do 16.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 305 |
(22.4.) |
Jörg Zägel
|
|
32 110
- PS - |
The City in American Literature and Culture
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Di 14.00-16.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 203 |
(13.4.) |
Stefan Brandt
|
It is a curious quality of cities that they are both physical and imaginary places. Cities loom over their inhabitants with the monumental force of their physical presence. Yet, at the same time, they are by nature artificial. "The city as we imagine it, the soft city of illusion, myth, aspiration, and nightmare," Jonathan Raban says, "is as real, maybe more real than the hard city one can locate on maps, statistics, monographs on urban sociology, demography and architecture" (1984). The course will discuss, among others, the following questions and aspects: 1.) What is the "real" city? Is it the "hard" city of material fact or the "soft" city of imagination? 2.) The differences between American and European cities; 3.) The rapid growth and development of American cities and the role of industrialization and immigration in that growth; 4.) The city as a storehouse of images; 5.) The nature of urban desire; 6.) The decline of American cities; and 7.) The postmodern metropolis.
Literary works and films to be discussed include The Jungle (Upton Sinclair, 1906), THE ASPHALT JUNGLE (John Huston, 1950), "Howl" (Allen Ginsberg, 1956), ANNIE HALL (Woody Allen, 1977), BLADE RUNNER (Ridley Scott, 1981), "City of Glass" (Paul Auster, 1985), FALLING DOWN (Joel Schumacher, 1993), DARK CITY (Alex Proyas, 1997). In addition, we will investigate a few works from modern architecture, pho-tography, and television (e. g., series such as HBO's "Sex and the City", 1999-2003).
The seminar will be held in English. Occasional film screenings will take place Di 16-18, Raum 319
Credit requirements: Regular attendance, active [!] participation in class, an oral presentation, a mid-term paper and a final paper (à 3-5 pages). There will also be a few quizzes meant as an encouragement to keep track with the assigned reading.
For a brief introduction into the subject, see Warren I. Susman's essay "The City in American Culture" (1984). This text, among others relevant to the seminar, is included in the course reader available in the copy-shop at Königin-Luise-Str. |
|
32 130
- PS - |
The Harlem Renaissance
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Di 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 319 |
(13.4.) |
Sieglinde Lemke
|
With the influx of African Americans moving from the South into northern cities in the first decade of the 20th century, Harlem became a mecca for black artists, writers, and intellectuals. The 1920s witnessed an unprecedented cultural flowering of African American arts and letters. Concomitant with the formation of the Harlem Renaissance was the creation of the racially self-assertive „ New Negro“ movement. This seminar will examine different areas of artistic production (music, film, literature, poetry, the visual arts, and essays) to trace the contours of black modernism. At the core of this new racial and artistic identity is the dialectic between art and propaganda -- the desire to be innovative and to bring about sociopolitical change. We will also examine how a movement organized around racial identity was (d)riven by fissures of sexuality, gender, and class. Thus, the often ignored gay voices of the Harlem Renaissance will be investigated as well as the intergenerational conflict within the movement. Moreover, this course will explore themes such as (racial) passing and primitivism, European influences on the creation of black modernism, white patronage of black culture, and Harlem´s vibrant club scene during the twenties.
Requirements: Three written assignments and an oral presentation.
Readings include: Huggins, Nathan Irvin. Voices from the Harlem Renaissance. New York: Oxford UP, 1995; Lewis, David Levering. When Harlem Was In Vogue. 1981. New York: Penguin, 1997; Toomer, Jean. Cane. 1923. New York: Norton, 1988; Locke, Alain, ed. The New Negro. 1925. New York: Simon, 1997; The Norton Anthology of African American Literature.
Johnson, James Weldon, ed. The Book of American Negro Poetry. 1922, 1931. New York: Harcourt, 1922, 1931; Honey, Maureen, ed. Shadowed Dreams. New Brunswick: Rutgers UP, 1989; McKay, Claude. Home to Harlem. 1928. Boston: Northeastern UP, 1987; Wall, Cheryl. Women of the Harlem Renaissance. Bloomington: Indiana UP, 1995; Larsen, Nella. Quicksand and Passing. 1928, 1929. New Brunswick: Rutgers UP, 1986; Schuyler, George. Black No More. 1931. Boston: Northeastern UP, 1989; Hurston, Zora Neale, and Langston Hughes. Mule Bone. 1931. New York: HarperCollins, 1991; Lewis, David Levering, ed. The Portable Harlem Renaissance Reader. New York: Penguin, 1994. |
|
32 150
- PS - |
Individuum, Individualismus, Individualisierung: Zu einem Kernproblem der amerikanischen Kulturtheorie
(2 SWS)(7 cr) Di 18.00-20.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 203 |
(13.4.) |
Johannes Völz
|
Die moderne Gesellschaft von heute ist entscheidend geprägt von der Individualisierung. Das Individuum ist zum Gestalter der sozialen Realität geworden, ist Bezugspunkt für sich selbst und die Gesellschaft. In der amerikanischen Kulturgeschichte lässt sich diese Entwicklung sehr weit zurückverfolgen – im Grunde lässt sich die gesamte amerikanische Kultur als Individualisierungsgeschichte lesen. Individualisierung wäre nicht denkbar ohne eine bestimmte Sicht des Individuums, und ist dabei nicht zu verwechseln mit Individualismus – auch wenn alle drei Begriffe zusammenhängen. Diese Zusammenhänge zwischen Individuum, Individualismus und Individualisierung werden wir in einigen grundlegenden Texten der amerikanischen Kulturgeschichte untersuchen – etwa in Schriften von Tocqueville, Emerson, Thoreau und Dewey, sowie in zeitgenössischen Diagnosen wie der von Robert Bellah.
Bedingungen für den Scheinerwerb sind: regelmäßige Teilnahme (Anwesenheitsliste), Bereitschaft zur genauen Lektüre, ein Referat und eine Hausarbeit am Ende des Semesters (10 bis 15 Seiten). Ein Reader wird zum Semesterbeginn vorliegen. |
|
32 160
- PS - |
Post-Network American Television
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Mi 10.00-12.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 340 |
(14.4.) |
Walter Metz
|
This is a course devoted to understanding contemporary American television. It uses an institutional framework — the shift from the three network to the "post-network" structure of American broadcasting — to study important trends in programming. In particular, the course tracks the continuity between 1980s and 1990s quality television (Hill St. Blues, St. Elsewhere, Moonlighting, The Simpsons, Twin Peaks, and Northern Exposure) and the recent spate of Emmy Award-winning shows that are a result of HBO’s shift toward original programming (Dream On, The Larry Sanders Show, Sex and the City, Curb Your Enthusiasm, The Sopranos, Oz, Six Feet Under, The Wire, From the Earth to the Moon, and Band of Brothers). We will study academic television criticism by such authors as: Todd Gitlin, Alexander Nehamas, Jim Collins, Megan Mullen, Diane Negra, Steve Carr, and Horace Newcomb. To earn a Schein, students will be asked to attend regularly, deliver an oral presentation, and pass a final exam. A few weeks before the semester begins, there will be available a course reader at the KopierService copyshop on Königin-Luise-Strasse. The course will be conducted in English. |
|
32 161
- PS - |
Genre: The American Melodrama
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Di 10.00-12.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 203 |
(13.4.) |
Walter Metz
|
This course surveys the historical development of melodrama in the United States, from a 19th century theatrical genre, to an early 20th century film genre, to a late 20th century television genre. The course primarily investigates the family melodrama, with emphasis on the maternal melodrama variant. We will read melodrama theory by such critics as: Peter Brooks, Thomas Schatz, Mary Ann Doane, Linda Williams, David Rodowick, and Tania Modleski. After an introductory analysis of Far From Heaven (Todd Haynes, 2002), we will study the following film melodramas in historical order: The Lonely Villa (D.W. Griffith, 1909), A Corner in Wheat (D.W. Griffith, 1909), Broken Blossoms (D.W. Griffith, 1919), Dark Victory (Edmund Goulding, 1939), Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945), Bigger Than Life (Nicholas Ray, 1956), All That Heaven Allows (Douglas Sirk, 1955), The Graduate (Mike Nichols, 1967), Kramer vs. Kramer (Robert Benton, 1979), The Bridges of Madison County (Clint Eastwood, 1995), and Laurel Canyon (Lisa Chodolenko, 2002). We will also briefly study 19th century theatrical melodrama and recent television soap operas. To earn a Schein, students will be asked to attend regularly, deliver an oral presentation, and pass a final exam. A few weeks before the semester begins, there will be available a course reader at the KopierService copyshop on Königin-Luise-Strasse. The course will be conducted in English. |
|
32 170
- PS - |
Changing Bodies: Modern Dance in America from 1935-1965
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Do 10.00-12.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 340 |
(15.4.) |
Leanore Ickstadt
|
Hollywood movies, Broadway musicals and Modern Dance are three of the most influential U.S. exports in the area of theatre/performance. Modern Dance? Almost all the contemporary dancers and choreographers working in the world today have studied Modern Dance in the United States or have studied with teachers who were educated there, - Pina Bausch, Mats Egk, Susanne Linke , Rui Horta and hundreds of others. How did this particularly American dance form develop? If it is true, as Martha Graham said, that "the body never lies" how were the changing values of American society reflected in the movements of modern dance? in the costumes, the scenery and the music? Moving from the by now "classic" Modern Dance of 1935 to the Postmodern Dance of 1965 this seminar will examine elements such as the evolving self-image of the dancer, the perception of the body on the part of viewer and performer, and the varying expectations of dance critics and dance audiences in the period before and after the Second World War and during the Cold War.In addition to independent reading, videos will be analyzed during the seminar. Participants are expected to attend regularly in order to develop the critical tools necessary to complete satisfactorily a 10-15 page paper required for course credit. Previous dance experience, theoretical or practical, is not required.
Reading: Dance In Its Time, Walter Sorell, 1986; Terpsichore in Sneakers, Sally Banes, 1987; The Complete Guide to Modern Dance, Don McDonagh, 1976.
For historical context: The Age of Extremes, Eric Hobsbawm, 1994. |
|
32 180
- PS - |
American Popular Music in Europe
(2 SWS)(7 cr) in Englisch Mo 12.00-14.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 340 |
(19.4.) |
Peter Vaughn
|
Whether it is jazz, rock 'n roll, soul, blues, or hip-hop, American popular music has consistently entertained and influenced audiences in Europe throughout the last century. However, American popular music has also been widely criticized in Europe. This course will focus on the transmission and reception of popular American music in European countries, while also considering the exchange of ideas between American and European musicians. For example, the reception of jazz music before, during and after WW II will be compared and contrasted to the reception of rock music in the 1950's and 1960's, while also considering how musicians in Europe appropriate American music styles and alter them to fit their own experience. Moreover, the phenomenon of European musicians exporting their appropriated form of American popular music back to the United States and becoming more popular than the American originators will also be discussed. Within the context of appropriation and exchange, notions of Americanisation and cultural imperialism will also be considered. Due to this course being held in Berlin, the transmission and reception of American popular music in Germany will be given special attention. A reader will be provided. |
|
32 190
- PS - |
Kurt Weill als Paradigma von Kulturwissenschaft? Die Amerikanismusdebatte zwischen Harlem Renaissance und Neuer Sachlichkeit
(2 SWS)(7 cr) Mi 16.00-18.00 - JFKI, Lansstr. 7-9; Raum 203 |
(14.4.) |
Frank Mehring
|
Trotz vielfältiger biographischer und monographischer Publikationen bleibt die Person Kurt Weills seltsam unbestimmt. Die Identitätszuweisungen schwanken zwischen deutschem Komponist im Exil, Deutschamerikaner, Jude und amerikanischer Staatsbürger deutscher Herkunft. Ähnlich ambivalent fallen die Urteile über sein in verschiedenen Ländern entstandenes Oeuvre aus. Der Themenbereich Amerika bestimmte zeitlebens seine Kompositionen vom technikverliebten Der Lindberghflug über die kontroverse Zeitoper Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny bis zu den Broadwayerfolgen Street Scene, Lady in the Dark und der quintessentiellen amerikanischen Oper Down in the Valley. Angesichts drastisch divergierender Urteile und zeitgeschichtlich komplexer Vorgänge wie der republikanischen Neuorientierung Deutschlands zwischen zwei Weltkriegen, der technischen Revolutionierung der Musikkultur, des Films, der Massenfabrikation und dem zunehmenden internationalen kulturellen Austausch muss der Blickwinkel auf eine transnationale Persönlichkeit wie Kurt Weill erweitert werden. Zur zentralen Chiffre avanciert das viel diskutierte Schlagwort "Amerikanismus". Die spezifisch deutsche Projektion von Vorstellungen über das "Andere" bildet jedoch nur einen Teil der Medaille, die Weill nach seiner Emigration 1933 auch von der anderen Seite zu sehen bekam. Der inhaltlich anders gelagerten Begriff "Americanism" und die dort diskutierte Frage einer authentischen amerikanischen Kunstproduktion muss insofern auch aus der ausserdeutschen Warte beleuchtet werden. Die kulturwissenschaftliche Annäherung an die Amerikanismusdebatte erfordert eine breite Quellenbasis, die neben literarischen und journalistischen Zeugnissen auch die Medien Film, Musik, Tanz und Photographie mit einbezieht. Entsprechend des transnationalen Themas wird das Seminar in englisch und deutsch abgehalten. |
|